Runor

I Fredags var vi 4 från Sjökaptensgillet uppe i

Oskarshamn och var Kistvakt på Herbert

Westerbergs begravning. En mycket fin

begravning med efterföljande middag på

Hotell Korallen.

 


Herbert Westerberg

Herbert Westerberg, den forne skeppsgossen som tog rodret och förändrade Oskarshamn, har lugnt och stilla somnat in 102 år gammal.
Efter de tuffa åren i skeppsgossekåren fortsatte han inom marinen under och efter andra världskriget, för att senare växla till en civil karriär i handelsflottan. Efter sjökaptensexamen 1951 i Malmö seglade den blekingefödde Herbert i Johnson Line, som då ansågs vara det finaste rederiet i Sverige med stora krav på sina befäl. Han varvade sin civila karriär med tjänstgöring i marinen efter utnämning till fänrik i flottans reserv.
1956 gick Herbert i land och tog tjänsten som hamnlots i Gävle, senare hamnfogde och fortsatte 1958 till Örnsköldsvik som hamnkapten. Men snart kom telefonsamtal från Oskarshamn och den 15 januari 1959 tog han över rodret för hamnen.
Det blev början till en enastående utveckling av hamnverksamheten i Oskarshamn. Under tre decennier, först som hamnkapten och senare hamndirektör, alltid med affärsmässighet i fokus förändrade han den lilla skuldsatta hamnen till den största och dominerande på Smålandskusten. Han var mitt i händelsernas centrum när den första stora varvskrisen drabbade Oskarshamn 1962, liksom de efterföljande kriserna för varvsverksamheten. Oskarshamns Varv var vid den här tiden Kalmar läns största tillverkningsindustri med 1500 anställda och utgjorde tillsammans med Jungnerbolaget ryggraden i stadens näringsliv.
När den första chockvågen lagt sig mobiliserade stadens politiker tillsammans med det lokala näringslivet, i nära dialog med statliga myndigheter, för att hitta nya arbetstillfällen till orten. Ett nytt kommunalt verktyg skapades i form av AB Oskarshamns Industrilokaler, vars uppgift var att få nya företag att etablera sig i Oskarshamn men också att hjälpa till att utveckla befintliga företag.
Mannen som fick den svåra uppgiften var Herbert Westerberg, som redan gjort avtryck som hamnkapten, bland annat genom den nya oljehamnens tillkomst 1961 och satsningar på Gotlandstrafiken.
Herbert var under sin tid som vd för Oskarshamns Industrilokaler med om en omfattande strukturomvandling och breddning av näringslivet i Oskarshamn i form av etableringar som LM Ericsson och Gyllings och Liljeholmens Stearinfabriks flytt från Stockholm till Oskarshamn.
Herbert hade en förmåga att genomskåda många lycksökare som ville starta verksamhet i Oskarshamn, oftast med hjälp av statligt eller kommunalt stöd.
Hans kunskaper och kontakter inom sjöfartsnäringen var viktiga för att få en fortsättning på varvsrörelsen i Oskarshamn. Det fanns ett politiskt motstånd till att Skärhamnsbröderna skulle ta över och återstarta varvsrörelsen i Oskarshamn på 1970-talet. Men Herbert var övertygad om att de skulle lyckas. Sedan var det andra orsaker till att varvet drabbades av konkurs 1982. Ännu en gång tog Herbert aktiv del för att finna en lösning.
1979 lämnade Herbert uppdraget som vd för Industrilokaler men fortsatte som hamndirektör till 1989. Oskarshamn var en föregångare i Sverige att som första hamn samordna hamn- och stuveriverksamhet till en effektiv organisation.
Herberts förmåga att övertyga politikerna i Oskarshamn om investeringar och nysatsningar både i hamnen och i egenskap av vd i industrilokaler är omvittnad. Med väl underbyggda förslag, som alltid vilade på ren affärsmässighet, låg han ofta steget före. Ibland påbörjades projekt till och med före de formella politiska besluten.
Förtroendet för hans insatser var under alla år orubbat. I kris stod den forne skeppsgossen säkert vid rodret och navigerade Oskarshamn in i framtiden. Med avgörande insatser för dagens Oskarshamn och dess invånare.
Bengt Bengtsson, författare till boken ”Skeppsgossen tog rodret och förändrade Oskarshamn”

Rolf Bertilson skriver på FACEBOOK:

God eftermiddag bästa kolleger i Kalmar Sjökaptensgille.

Har det tråkiga beskedet att meddela att vår åldersmedlem Herbert Westerberg lämnade oss torsdagen den 22 februari. Lugnt och stilla i smult vatten!

Begravning blir fredag den 15 mars kl 1500 i Skogskapellet i Oskarshamn.

Jag har redan frågat dotter Gunnel om vi i gillet kunde få vara kistvakt. Gunnel vet inte vad det innebär. Jag har förklarat vad det innebär och Gunnel återkommer till mig med ett besked. Jag vill gärna tro att hon säger "ja".







 

 




 



 

 

 

 


 

 


 

 

 

-------------------------------------------------------------------

 

 


 

 


 

 

Kapten Perry Persson 1922-2003.

Kapten Perry Ingmar Persson föddes i Halmstad, Halland den 19 februari 1922.

Persson tog styrmansexamen i Stockholm 1949 och sjökaptensexamen i Kalmar 1950.

Perry Persson började i Rederi AB Nordstjernan som vikarie 3:e styrman i Guayana den 20 maj 1950 på en månads kustresa. Efter detta vikariat följde Bolivia, Golden Gate och Ecuad or fram till den 25 februari 1952. Under denna tid vikarierade han även e n kustresa i Ecuador som 2:e styrman. Sedan följde en kustresa på gamla Axel Johnson.

Total effektiv tid som 3:e styrman var 1 år och 11 månader.

Persson blev ordinarie 2:e styrman på Fjärran Östernfartyget Star Bellatrix den 17 april 1952 och var kvar i fartyget under två år fram till den 26 mars 1954. Sedan följde Golden Gate från den 30 juni 1954 till den 22 mars 1956 för att dagen efter direkt gå öve r till Silver Gate för ytterligare en långresa fram till 18 juni 1956. Sedan följ de ytterligare två vikariat i Argentina och California fram till den 31 april 1958. Under denna tid vikarierade han även som överstyrman.

Total effektiv tid som andre styrman 6 år.

Chile, Perry Perssons första fartyg som överstyrman 1956.

Foto: Lennart Ramsvik, maritimboild.com.

Perssons första vikariat som överstyrman var på Chile från den 28 oktober 1956 till den 15 februari 1957. På California vid två tillfällen under 1957 och 1958. Han blev ordinarie överstyrman i rederiet den 30 april 1958. Sedan var han överstyrman i Bolivia, Lo s Angeles, och Montevideo fram till 24 september 1962.

Från den 20 december 1962 var Persson ordinarie överstyrman i Rio de Janeiro fram till den 22 decemb er 1965. Under denna tid vikarierade han även som befälhavare i Suecia en kustresa samt i just Rio de Janeiro under två långresor.

Total effektiv tid som överstyrm an hade Persson 8 år och 5 månader.

Person gick till Fjärran Östernfartyget Star Betelgeuse som befälhavare den 13 april 1966 till oktober 1967. H an blev utnämnd till ordinarie befälhavare den 1 oktober 1966.

Sedan var han befälhavare i Yakima Valley från december 1966 till mars 1967, sedan följde Bahia Blanca, Portland, Okanagan Valley, Brasilia och

Canada fram till den 22 juni 197 0.

Den 8 september 1970 kom han till containerfartygen och Margaret Johnson för första gången. Föru tom ett kortvikariat i Lao hösten 1971 var han sedan kvar i containerfartygen till 1986.

Margaret Johnson, Perssons första containerfartyg 1970 Sveriges första farty g med satellitnavigering samma år.

Persson var den andra befälhavaren i den svenska handelsflottan som fick förmånen av att arbeta med detta nya navigationssystem 1970.

Foto från Lars Grundberg.

Under dessa år var han mestadels i Margaret Johnson från 1971 till 1976 och 16 resor i fartyget. Axel Joh nson från 1977 till 1986 och 26 resor i fartyget. Under åren var han äv en två ströresor i San Francisco. Totalt var Perry Persson i containerfartygen i 44 resor vilket var bland befälhavarna näst längst efter Karl-Eric Häggblad som gjorde 49 resor.

Persson var en mycket omtyckt och förtjusande människa. Han var en mycket omtyckt och populär befälhavare av både rederi, besättning och passagerare.

Persson gick i pension 1986, då 64 år gammal.

Han hade då varit inom Johnson Line i 36 år varav de sista 20 åren som befälhavare.

Perry Persson avled den 20 juli 2003.

Källa; Engelsbergsarkivet samt mina egn a minnen av Perry. Urklipp från Hans Neréns samlingar.

Skrivet av Sven-Erik Nyberg 2013. [email protected]

Oswald Raun 1927-2014

Osvald var född i Estland, på Dagö. När han var 14 år byggde han och 3
kompisar en liten segelbåt ii en sjöstuga på stranden, bakom ryggen på
Ryssarna som okuperat  Estland. En mörk höstnatt gav de sig i väg med kurs
mot Gotland. De blev upptagna av en Svensk marinbåt, och landsatta i Slite
och hamnade på en flyktingförläggning.
Så snart som möjligt efter kriget gick han till sjöss med sikte på att ta
sjökaptensexamen. Det gjorde  han i Kalmar 1954.
Han seglade mest Ostasiats fartyg.som styrman, på östen och var hemifrån
långa perioder.
Han gifte sig med Vera och bosatte sig i Borgholm.
I oktober 1960  var han trött på uteseglarlivet  och kom till Stora Rör en
kväll när jag lagt till med Ölandssund 3 och frågade om jag hade något
arbete som styrman. Jag hade behov av en befälhavare och han fick jobbet
och  var där på våra olika bilfärjor till 1972  då trafiken upphörde när
bron var färdig.
Vi byggde en kataramanfärja i Karlskrona,med planering att trafikera
Kalmarsund, med Osvald som befälhavare. Vi insåg snart att det inte fanns
lönsamhet i den trafiken. Vi köpte då linjen Hälsingborg-Snakkersten i
Danmark. Vi sålde den trafiken 1978, och med Osvald som befälhavarre
chartrade vi Perlen till Centrumlinjen i Malmö för trafik till Köpenhamn.
Katamaranen sålde vi sedan till Finland.
Vi fick regeringens tillstånd att trafikera linjen Grankullaviken -
Klintehamn .Det blev bara en sommar.  Regeringen bråkade och med Osvald
som befälhavare öppnade v i linjen Landskrona- Köpenhamn med vår bilfärja.
1970 köpte vi Kalmar Bunkeroljor med 3 bunkerbåtar , Så snart tillfälle
fanns körde Osvald den stora bunkerbåten att bunkra fartyg på Kalmar redd.
1983 övertog Scanline trafiken på Köpenhamn och Osvald fick anställning
där ock tjänstgjorde som bebälhavare till sin pension.
Har du några frågor kan du ringa.
Med vänlig hälsning
Börje

---------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

1996