Runor
I Fredags var vi 4 från Sjökaptensgillet uppe i
Oskarshamn och var Kistvakt på Herbert
Westerbergs begravning. En mycket fin
begravning med efterföljande middag på
Hotell Korallen.
Herbert Westerberg
Rolf Bertilson skriver på FACEBOOK:
God eftermiddag bästa kolleger i Kalmar Sjökaptensgille.
Har det tråkiga beskedet att meddela att vår åldersmedlem Herbert Westerberg lämnade oss torsdagen den 22 februari. Lugnt och stilla i smult vatten!
Begravning blir fredag den 15 mars kl 1500 i Skogskapellet i Oskarshamn.
Jag har redan frågat dotter Gunnel om vi i gillet kunde få vara kistvakt. Gunnel vet inte vad det innebär. Jag har förklarat vad det innebär och Gunnel återkommer till mig med ett besked. Jag vill gärna tro att hon säger "ja".
-------------------------------------------------------------------
Kapten Perry Persson 1922-2003.
Kapten Perry Ingmar Persson föddes i Halmstad, Halland den 19 februari 1922.
Persson tog styrmansexamen i Stockholm 1949 och sjökaptensexamen i Kalmar 1950.
Perry Persson började i Rederi AB Nordstjernan som vikarie 3:e styrman i Guayana den 20 maj 1950 på en månads kustresa. Efter detta vikariat följde Bolivia, Golden Gate och Ecuad or fram till den 25 februari 1952. Under denna tid vikarierade han även e n kustresa i Ecuador som 2:e styrman. Sedan följde en kustresa på gamla Axel Johnson.
Total effektiv tid som 3:e styrman var 1 år och 11 månader.
Persson blev ordinarie 2:e styrman på Fjärran Östernfartyget Star Bellatrix den 17 april 1952 och var kvar i fartyget under två år fram till den 26 mars 1954. Sedan följde Golden Gate från den 30 juni 1954 till den 22 mars 1956 för att dagen efter direkt gå öve r till Silver Gate för ytterligare en långresa fram till 18 juni 1956. Sedan följ de ytterligare två vikariat i Argentina och California fram till den 31 april 1958. Under denna tid vikarierade han även som överstyrman.
Total effektiv tid som andre styrman 6 år.
Chile, Perry Perssons första fartyg som överstyrman 1956.
Foto: Lennart Ramsvik, maritimboild.com.
Perssons första vikariat som överstyrman var på Chile från den 28 oktober 1956 till den 15 februari 1957. På California vid två tillfällen under 1957 och 1958. Han blev ordinarie överstyrman i rederiet den 30 april 1958. Sedan var han överstyrman i Bolivia, Lo s Angeles, och Montevideo fram till 24 september 1962.
Från den 20 december 1962 var Persson ordinarie överstyrman i Rio de Janeiro fram till den 22 decemb er 1965. Under denna tid vikarierade han även som befälhavare i Suecia en kustresa samt i just Rio de Janeiro under två långresor.
Total effektiv tid som överstyrm an hade Persson 8 år och 5 månader.
Person gick till Fjärran Östernfartyget Star Betelgeuse som befälhavare den 13 april 1966 till oktober 1967. H an blev utnämnd till ordinarie befälhavare den 1 oktober 1966.
Sedan var han befälhavare i Yakima Valley från december 1966 till mars 1967, sedan följde Bahia Blanca, Portland, Okanagan Valley, Brasilia och
Canada fram till den 22 juni 197 0.
Den 8 september 1970 kom han till containerfartygen och Margaret Johnson för första gången. Föru tom ett kortvikariat i Lao hösten 1971 var han sedan kvar i containerfartygen till 1986.
Margaret Johnson, Perssons första containerfartyg 1970 Sveriges första farty g med satellitnavigering samma år.
Persson var den andra befälhavaren i den svenska handelsflottan som fick förmånen av att arbeta med detta nya navigationssystem 1970.
Foto från Lars Grundberg.
Under dessa år var han mestadels i Margaret Johnson från 1971 till 1976 och 16 resor i fartyget. Axel Joh nson från 1977 till 1986 och 26 resor i fartyget. Under åren var han äv en två ströresor i San Francisco. Totalt var Perry Persson i containerfartygen i 44 resor vilket var bland befälhavarna näst längst efter Karl-Eric Häggblad som gjorde 49 resor.
Persson var en mycket omtyckt och förtjusande människa. Han var en mycket omtyckt och populär befälhavare av både rederi, besättning och passagerare.
Persson gick i pension 1986, då 64 år gammal.
Han hade då varit inom Johnson Line i 36 år varav de sista 20 åren som befälhavare.
Perry Persson avled den 20 juli 2003.
Källa; Engelsbergsarkivet samt mina egn a minnen av Perry. Urklipp från Hans Neréns samlingar.
Skrivet av Sven-Erik Nyberg 2013. [email protected]
Oswald Raun 1927-2014
Osvald var född i Estland, på Dagö. När han var 14 år byggde han och 3
kompisar en liten segelbåt ii en sjöstuga på stranden, bakom ryggen på
Ryssarna som okuperat Estland. En mörk höstnatt gav de sig i väg med kurs
mot Gotland. De blev upptagna av en Svensk marinbåt, och landsatta i Slite
och hamnade på en flyktingförläggning.
Så snart som möjligt efter kriget gick han till sjöss med sikte på att ta
sjökaptensexamen. Det gjorde han i Kalmar 1954.
Han seglade mest Ostasiats fartyg.som styrman, på östen och var hemifrån
långa perioder.
Han gifte sig med Vera och bosatte sig i Borgholm.
I oktober 1960 var han trött på uteseglarlivet och kom till Stora Rör en
kväll när jag lagt till med Ölandssund 3 och frågade om jag hade något
arbete som styrman. Jag hade behov av en befälhavare och han fick jobbet
och var där på våra olika bilfärjor till 1972 då trafiken upphörde när
bron var färdig.
Vi byggde en kataramanfärja i Karlskrona,med planering att trafikera
Kalmarsund, med Osvald som befälhavare. Vi insåg snart att det inte fanns
lönsamhet i den trafiken. Vi köpte då linjen Hälsingborg-Snakkersten i
Danmark. Vi sålde den trafiken 1978, och med Osvald som befälhavarre
chartrade vi Perlen till Centrumlinjen i Malmö för trafik till Köpenhamn.
Katamaranen sålde vi sedan till Finland.
Vi fick regeringens tillstånd att trafikera linjen Grankullaviken -
Klintehamn .Det blev bara en sommar. Regeringen bråkade och med Osvald
som befälhavare öppnade v i linjen Landskrona- Köpenhamn med vår bilfärja.
1970 köpte vi Kalmar Bunkeroljor med 3 bunkerbåtar , Så snart tillfälle
fanns körde Osvald den stora bunkerbåten att bunkra fartyg på Kalmar redd.
1983 övertog Scanline trafiken på Köpenhamn och Osvald fick anställning
där ock tjänstgjorde som bebälhavare till sin pension.
Har du några frågor kan du ringa.
Med vänlig hälsning
Börje
---------------------------------------------------
1996